Welkom Adressen Persberichten Shop Testimonials Contact
 
Graag heten wij u van harte welkom. De medewerkers van Profile Tyrecenter staan voor u klaar met vakbekwaam en deskundig advies.
Profile Tyrecenter TSC
Aven Ackers 20
9130 Verrebroek
Presentaties
Op deze site vindt u nog veel meer grafische presentaties van de verschillende voordelen van SIPES op uw banden. Ook kunt u nu kijken naar films met en zonder SIPES.
Meer grip met Sipen

18-06-2005

Sipes is de naam voor micro-profielgroeven, die in het   loopvlak van een band worden aangebracht De Amerikaanse fabrikant van de gepatenteerde machine beweert dat met Sipen de banden langer meegaan, omdat ze koeler blijven, dat ze beter veren, meer grip hebben en dat Sipen beter werkt dan spikes en geen enkel nadeel heeft.

Een wondermiddel?

"Een paar weken geleden hebben we met touringcar een aantal testen gedaan op een testbaan, waarvan het oppervlak overeenkomt met vastgereden sneeuw. Onze mond viel open van verbazing. De touringcar met winterbanden, die voor de helft waren afgesleten, had bij een snelheid van 37 km/u een remweg van 42 meter. We hebben de banden gesiped en daarna was de remweg 18 meter!" Jan Murre is zo enthousiast over Sipen, dat hij van de test zelfs een DVD-film heeft laten maken. Sipen is een gepatenteerde spiraalvormige kerfprocedure. Op een speciale Sipe-machine worden in het loopvlak - met behulp van een roterend open mes, die als een kurkentrekker door het profiel gaat - kleine kerfjes in het profiel aangebracht; micro-profielgroeven. Met behulp van een speciale vloeistof snijdt het mes gemakkelijk door het rubber. Door deze kerfjes in het loopvlak - er verdwijnt bij het Sipen geen rubber uit het loopvlak - heeft de band meer grip (en daardoor een kortere remweg), meer comfort en een betere vering (door de toegenomen flexibiliteit) en ten slotte een betere koeling (waardoor de banden volgens de Amerikaanse fabrikant met al 20 jaar ervaring langzamer slijten en zeven tot twintig procent langer meegaan). Bij het sipen worden geen materialen in de band gemonteerd (zoals spikes) en geen rubber weggesneden; sipen is niets meer of minder dan een gepatenteerde kerfprocedure; geschikt voor nieuwe, vernieuwde of halfversleten banden. Jan Murre: "In Amerika kent iedereen het fenomeen Siping. Wij hoorden van steeds meer klanten klachten over te weinig grip op natte wegen, vooral als het profiel voor ongeveer vijftig procent is weggesleten. In Essen hebben wij vervolgens als eerste in de Benelux Siping-apparatuur aangeschaft en de resultaten zijn verbluffend."

Verbluffend resultaat

Een week of vier voor de aanschaf van de Siping-machine kwam Jan Murre bij een groot transportbedrijf. Een truckchauffeur vertelde hem dat de halfversleten banden onder zijn truck zo weinig grip hadden; een probleem dat Murre niet voor de eerste keer hoorde. Murre: "Het probleem deed zich vooral voor als de wagen onbelast was. Vrachtwagens zijn zodanig gebalanceerd dat de asgewichtsverdeling zo gelijkmatig mogelijk is. Onder bepaalde omstandigheden heeft de trekas bij een lege truck te weinig druk en daardoor te weinig grip. Dat verhaal heeft me aan het denken gezet." Op de Reifen-beurs in Essen kwamen Jan en zijn zoon Gerco in aanraking met het 'sipen'. Op internet werden details opgezocht, er werd contact met de leverancier van de machine opgenomen en op de laatste avond na de beurs in Essen, nam Gerco de 'Sipes'-machine mee. "Ik heb de klant gebeld dat ik een oplossing had. Aanvankelijk was de klant niet direct te overtuigen, maar nadat een van de betrokken vrachtwagens tijdens een zware regenbui onder Parijs opnieuw geschaard was (gelukkig nog met redelijk goede afloop). Stond de klant de volgende dag met vijf vrachtwagens voor de deur; of we de banden van deze auto's wilden sipen. Een van de chauffeurs was erg kritisch en één van onze monteurs bood aan nieuwe banden te monteren als het niet zou werken , een week later kwam deze chauffeur ons op gebak trakteren! " Jan Murre heeft nog een paar testen gedaan. Twee Smart's op zomerbanden; één wel, de ander niet gesiped; hetzelfde met twee BMW's 330D met 4,5 mm restprofiel. "Het verschil is enorm. Elke keer hebben we verbluffende resultaten. Eigenlijk zou je alle banden, waarvan het profiel voor de helft is weggesleten moeten sipen was de opmerking van een van BMW eigenaren. Vooral op nat wegdek is de remweg aanzienlijk korter." Inmiddels heeft PROFILE TYRECENTER Tissink een demonstratie georganiseerd voor de PROFILE TYRECENTER-collega's, waarvan vele enthousiast op het resultaat hebben gereageerd. Jan Murre: "Door de proeven op de testbaan geloven we het nu zelf ook. Ik ben blij dat ik het op film heb vastgelegd. Sipen kent geen nadelen; niet op nieuwe banden, niet op gebruikte banden en er zijn geen consequenties voor het karkas en het vernieuwingsproces. Michelin heeft in 1990 uitgebreide Sipe-testen gedaan en geen enkel nadeel geconstateerd. Er waren toen nog niet zoveel vrachtwagenbanden met een profieldiepte van 24 mm, die - door het vele rubber - erg hard zijn; met sipen win je veel aan veiligheid en nogmaals, we halen geen rubber weg. De 60-serie vrachtwagenbanden voor volumetransport bestonden in 1990 nog nauwelijks en ook het aantal pk's is sindsdien veel hoger geworden. De voordelen zijn sinds het onderzoek van Michelin dus alleen maar groter geworden."

Stabiliteit blijft

Profielblokken geven ook zijdelingse steun in een bocht; als daar kleine krasjes in zijn gemaakt verander je dan niet de karakteristiek van de band? "De verstevigingsdammen blijven behouden, want we snijden geen rubber weg. De blokken blijven dus onderling hun verbinding behouden, dus de stabiliteit blijft. We kunnen vier tot tien mm diep sipen, afhankelijk van de toepassing. Wanneer dat profiel versleten is kunnen we nogmaals sipen. We hebben voor een klant die met volumetransport op Scandinavië rijdt nieuwe banden gesiped. Hij gebruikt 60-serie banden onder z'n truck. Die banden zijn niet als winterbanden leverbaar. Voor zo'n toepassing, maar ook voor touringcarbanden, strooidiensten, politie, brandweer en de ANWB is sipen ideaal. Sipen kan zowel met vrachtwagen-, 4x4, bestel- en personenwagenbanden. Murre: "Maar je moet het niet ten koste van alles willen doen. Voor auto's die in steengroeven en op bouwterreinen worden gebruikt moet je het niet doen." PROFILE TYRECENTER Tissink rekent twintig euro per vrachtwagenband (exclusief BTW en de- en montage) en vijftien euro per personenwagenband (inclusief BTW en de- en montage).
Terug naar overzicht