Welkom Adressen Persberichten Shop Testimonials Contact
 
Graag heten wij u van harte welkom. De medewerkers van Profile Tyrecenter staan voor u klaar met vakbekwaam en deskundig advies.
Profile Tyrecenter Koos van Elk
Impact 9
6921 RZ Duiven
Presentaties
Op deze site vindt u nog veel meer grafische presentaties van de verschillende voordelen van SIPES op uw banden. Ook kunt u nu kijken naar films met en zonder SIPES.
Haal het uiterste uit een band

09-08-2005

Als het woord ‘sipen’ (spreek uit: ‘zijpen’) in de Dikke van Dale had gestaan zou er als verklaring worden gegeven: ‘Het aanbrengen van kleine kerfjes in het loopvlak van een band’. TyreZone vroeg bij een sipe-specialist waarom die kleíne kerfjes juist een wéreld van verschil maken.



Jan Murre en zijn zoon Gerco van Profile Tyrecenter Tissink in Middelburg introduceerden siping in Nederland en zijn experts op dat gebied. ‘Sipen is een eenvoudige ingreep om de grip van een band enorm te vergroten,’ vertelt Jan Murre. ‘In het bestaande profiel worden spiraalvormige kerfjes aangebracht. Dat gebeurt met een speciale machine, waarbij een rol met een vlijmscherpe rand in de draaiende band snijdt. Omdat daarbij geen materiaal wordt weggehaald, houdt de band zijn oorspronkelijke stabiliteit. Daardoor zijn er geen nadelige gevolgen voor het comfort en de veiligheid.’

Een gesipete band is te vergelijken met een memoblok. Als alle blaadjes tegen elkaar aangedrukt zijn, is het zo hard als een stuk steen. Pas als je het blok uit elkaar trekt, zie je dat het uit losse velletjes papier bestaat die elk zeer eenvoudig te buigen zijn. Door die flexibiliteit wordt het contactvlak met de ondergrond sterk vergroot. Bij een band vertaalt zich dat samen met de extra griprandjes die zijn ontstaan door het sipen naar meer grip. Gerco Murre: ‘De remweg op glad wegdek van een auto met gesipete banden kan wel veertig procent korter zijn dan die van een auto op onbewerkte banden. Ook het comfort neemt toe. Door de kerfjes heeft de band veel meer losse contactvlakjes. Bij oneffenheden in het wegdek kan het loopvlak dus makkelijker inveren en de oneffenheid absorberen.’

 

Topprestaties

Alle banden kunnen worden ‘gesipet’, onafhankelijk van merk of profiel. Gerco: ‘Elke band heeft zijn eigen karakteristiek. Een band die heel goed presteert op droog wegdek, gaat op nat wegdek misschien wel helemaal onderuit. Wanneer je die band gaat sipen, zie je dat hij ook onder natte omstandigheden betrouwbaar reageert. Je krijgt dus een band die zowel op droog als nat wegdek topprestaties levert.’

Omdat het profiel van de te sipen band minimaal vier millimeter diep moet zijn, kunnen gebruikte banden ook ‘gesipet’ worden. Jan Murre:‘De extra randjes en groefjes die in de fabriek in het profiel zijn gemaakt, zijn vaak niet zo diep, soms maar een derde of de helft van de profielblok. Wanneer een band half versleten is, zijn deze groefjes dus helemaal weg, waardoor de grip dramatisch afneemt. Als je dan de band gaat sipen, behoudt hij de grip als van een nieuwe band, zelfs als de wettelijke minimum profieldiepte al bijna bereikt is. Ook de slijtage is minder, omdat een gesipete band minder warm wordt.’ De enige reden dat nieuwe banden niet gesipet uit de fabriek komen, is volgens hem een geldkwestie. ‘Het is voor de fabrikant te arbeidsintensief en daardoor te duur.’

Alle extra grip ten spijt kan een gesipete band een winterband niet vervangen. Dat ligt niet aan het profiel, maar aan de samenstelling van het materiaal van winterbanden. Dit blijft soepel, ook bij lage temperaturen.

Verder zijn er absoluut geen nadelen, zelfs de fabrieksgarantie blijft van kracht. Tel daar de lage kosten voor het sipen (vanaf 15 euro incl. BTW per band) bij op en je komt tot de conclusie dat sipen dé oplossing is voor grip onder alle omstandigheden, onafhankelijk van de slijtage van de band.

Terug naar overzicht