Welkom Adressen Persberichten Shop Testimonials Contact
 
Graag heten wij u van harte welkom. De medewerkers van Profile Tyrecenter staan voor u klaar met vakbekwaam en deskundig advies.
Profile Tyrecenter Heuver
Industrieweg 26
9403 AB Assen
Presentaties
Op deze site vindt u nog veel meer grafische presentaties van de verschillende voordelen van SIPES op uw banden. Ook kunt u nu kijken naar films met en zonder SIPES.
Sipen: Gekerfd loopvlak zorgt voor meer grip

09-08-2005

Veiliger rijden ­door siping

Een roterend open mes trekt als een kurkentrekker kleine kerfjes door het bandenprofiel. Het resultaat: meer grip en kortere remweg



John Sipe bedacht het procédé al in 1920 en het wordt sinds 3 jaar toegepast in Nederland bij Profile Tyrecenter: het sipen van banden. Door middel van een - gepatenteerde - spiraalvormige kerfprocedure worden in het loopvlak van banden kleine sneetjes aangebracht. Deze micro-profielgroeven zorgen voor een betere hitte-afvoer in warme klimaten, meer comfort door de verbeterde vering in de banden en bovenal voor meer grip en een kortere remweg op natte of besneeuwde wegen. Jan Murre van Profile Tyrecenter Tissink uit Goes is de eerste ondernemer geweest die 3 jaar geleden een sipe-machine uit de Verenigde Staten liet overkomen. En hij is er nog steeds razend enthousiast over.

In zijn werk liep Murre een truckchauffeur tegen het lijf die klaagde over het gebrek aan grip van zijn truck met oplegger, vooral bij neerslag en rijden zonder lading. Murre: “Ik ken die chauffeur. Uiterst serieus, jarenlange ervaring. Op het loopvlak zat nog elf millimeter profiel, dus ruim voldoende. Toch was de grip niet goed. Maar om dan al nieuwe banden om te leggen... Een week later sta ik op de Reifen-beurs in Essen en ik zie bij een stand die sipe-machine. Ik was meteen geďnteresseerd en heb vervolgens op internet alles over sipen opgezocht.”

Toen Murre een week na de beurs hoorde dat dezelfde chauffeur bij Parijs met zijn combinatie was geslipt in zware regen, hakte hij de knoop door: hij schafte een sipe-machine aan. “Het mooie aan het procédé is dat er geen rubber van de band verdwijnt. De kleine kerfjes, vier tot tien millimeter diep, zijn minuscuul klein. Het resultaat is verbluffend, de grip verbetert enorm. In feite vergroot je het aantal aangrijpvlakjes in de band en dat zorgt voor meer handelbaarheid en dus veiligheid.”

Het gripprobleem dat veel chauffeurs ondervinden, heeft niets te maken met de kwaliteit van hun banden, maar des te meer met de veel grotere vermogens die op de weg gebracht worden, de zwaarte van de lading en de drukte in het verkeer. “Met trucks die 350 tot wel 600 PK op de weg brengen is het moeilijker dat vermogen gedoseerd aan de banden door te geven. Daarbij zijn de banden in de afgelopen tien jaar steeds breder geworden en hoe breder, hoe gevoeliger voor slippen. Verder zorgt de verkeersdrukte voor een toename van remmen en optrekken, wat veel vergt van de chauffeurs en hun banden.”

Dat Murre met siping niet over een nacht ijs is gegaan, bewijst een video van een test op een circuit bij Goes. Een touringcar met half afgesleten winterbanden werd getest op een baan op een oppervlak vergelijkbaar met aangereden sneeuw. Bij een snelheid van 37 kilometer per uur was de remweg 42 meter. Na het sipen van diezelfde winterbanden bedroeg de remweg nog maar 18 meter. “Dat noem ik dus verbluffend.” Ook de afgesleten banden van een vorkheftruck nam Murre onder handen. Na het sipen van deze volrubberen banden bleek deze vorkheftruck afgelopen winter als enige in staat op het besneeuwde buitenterrein te rijden en met de sneeuwschuiver het terrein sneeuwvrij te maken. Heftrucks met nieuwe banden slipten weg.

Murre raadt aan om bij aanschaf van een nieuwe set banden – ongeveer vanaf 20 tot 24 millimeter – meteen te sipen. Hij begint met 6 á 7 millimeter, vervolgens tien millimeter en na herprofilering wederom 10 millimeter. Meteen 15 of 20 millimeter sipen is niet wenselijk omdat de kerfjes dan te diep worden en daarmee de stabiliteit van het loopvlak kunnen aantasten. Murre heeft zijn enthousiasme overgebracht op de collega’s van Profile Tyrecenter. Inmiddels zijn er bij Profile Tyrecenter 19 machines in gebruik in Nederland.

Verlengde levensduur

Waarom worden nieuwe banden eigenlijk niet meteen van de minuscule kerfjes voorzien? Bandenfabrikanten zouden zo de karakteristieken van hun banden enorm kunnen verbeteren. Murre: “Het is te tijdrovend voor massaproductie. De machine moet worden bediend door iemand met verstand van zaken. Het is niet moeilijk, maar wel precies werk. Een machine kan vrijwel elke bandenmaat aan. Ook met een relatief geringe profieldiepte kun je na het sipen rekenen op voldoende tractie, ook op nat wegdek.”

Terug naar overzicht