Welkom Adressen Persberichten Shop Testimonials Contact
 
Graag heten wij u van harte welkom. De medewerkers van Profile Tyrecenter staan voor u klaar met vakbekwaam en deskundig advies.
Profile Tyrecenter TSC
Aven Ackers 20
9130 Verrebroek
Presentaties
Op deze site vindt u nog veel meer grafische presentaties van de verschillende voordelen van SIPES op uw banden. Ook kunt u nu kijken naar films met en zonder SIPES.
Goede banden zijn essentieel

18-08-2005

Het contact tussen truck en weg komt voor rekening van de banden. Het is dus logisch dat truckbanden in optimale conditie moeten zijn, onder andere om de veiligheid van bemanning, lading en andere weggebruikers te kunnen garanderen.

De truckband van tegenwoordig is niet meer die van enige tijd terug. Profile Tyrecenter (één van de Partners in Business van TDA) is één van de vooraanstaande specialisten op het gebied van banden. In de visie van Profile Tyrecenter is een band niet zomaar een rond stuk gewapend rubber. Profile maakt er bij wijze van spreken een wetenschap van. Dat banden goed op spanning moeten zijn, spreekt voor zich. Het spreekt niet voor zich dat je banden vult met stikstof. De voordelen van stikstof zijn evenwel groot. Sterker nog, er zijn geen nadelen. Omdat de moleculen stikstof groter zijn dan zuurstofmoleculen, lopen banden die gevuld zijn met stikstof aanzienlijk minder snel leeg (dat scheelt rond de dertig procent). Banden blijven dus langer op spanning, hetgeen leidt tot minder slijtage en dus minder kosten. Daarnaast is stikstof in tegenstelling tot zuurstof onbrandbaar. Bij ongevallen waar brand aan een truck ontstaat hebben stikstof gevulde banden zelfs een dovend effect. Profile Tyrecenter is daarnaast een voorstander van het zogenoemde koud verzolen van de loopvlakken van afgereden truckbanden volgens het zogeheten Bandag-procédé. Groot voordeel van koud boven warm verzolen is dat het karkas van de band zijn kracht en oorspronkelijke eigenschappen behoudt. En dat is goed voor onder andere het comfort en de veiligheid. Omdat de kwaliteit van deze manier van verzolen boven elke twijfel is verheven, bieden steeds meer vestigingen van Profile Tyrecenter deze methode aan. Het hoeft geen betoog dat loopvlakvernieuwing stukken goedkoper is dan een compleet nieuwe band.
En dan is er nog het fenomeen siping (vernoemd naar de Amerikaan John Sipe die het procédé in 1920 toepaste). Siping is het aanbrengen van heel kleine kerfjes (deze worden micro-profielgroeven genoemd) in het loopvlak van de band met als gevolg een betere grip op de weg (want het water wordt beter afgevoerd) en een aanzienlijk kortere remweg.

Terug naar overzicht